Maak online een afspraak!
Een organisatie om ieders gezondheid te beschermen
Sinds de invoering van de maatregelen om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan, zijn de loketten van de gemeentediensten enkel toegankelijk op afspraak. Deze nieuwe organisatie vrijwaart de kwaliteit van de ontvangst en uw gezondheid, evenals die van het gemeentepersoneel dat tot uw dienst staat.
Een afspraak maken van thuis uit ... eenvoudig!
Sinds midden mei kon u reeds online een afspraak maken via IRISbox om bepaalde formaliteiten bij het departement Burgerzaken te vervullen.
Sinds donderdag 10 september is het online maken van afspraken uitgebreid naar alle procedures van de diensten Bevolking, Burgerlijke Stand, Vreemdelingen, Paspoorten, Sociale Zaken (uitzondering: voor rijbewijzen, contacteer de dienst via e-mail: rijbewijs-paspoort@vorst.brussels).
We herinneren u er ook aan dat veel documenten, getuigschriften, attesten ... gratis rechtstreeks beschikbaar zijn op de online platformen IRISbox (het elektronisch loket van het Brussels Gewest) en Mijn Dossier . Voor deze procedure hebt u een eID-lezer, uw identiteitskaart en pincode of de app Itsme nodig.
Hulp nodig?
Ontdek hier de tien stappen om online een afspraak te maken via IRISbox
Als u een technisch probleem heeft op IRISbox, dan kunt u contact opnemen met de IRISline-helpdesk:
Tel. 02 801 00 00
E-mail: irisline@cibg.brussels
Lijst van alle procedures waarvoor u online een afspraak kunt maken:
Bevolking
- Aanvraag identiteitskaart (Belgische nationaliteit)
- Aanvraag verblijfskaart B, C, E+, F+
- Aanvraag en afhaling identiteitskaart voor kind jonger dan 12 jaar (buitenlandse nationaliteit)
- Aanvraag Kids-ID voor kind jonger dan 12 jaar (Belg)
- Aanvraag uittreksel strafregister
- Adreswijziging
- Adreswijziging op de chip van de elektronische identiteitskaart
- Afhalen identiteitskaart/verblijfskaart
- Afhalen PIN/PUK-code
- Afhalen Kids-ID
- Legalisatie van handtekening: ouderlijke toestemming (reis van minderjarige) e.a.
- Schrapping naar het buitenland
- Tenlasteneming
- Tijdelijke afwezigheid
Burgerlijke stand
- Aanvraag van uittreksels en afschriften van akten
- Erkenning
- Geboorte
- Huwelijk (inlichtingen, indiening van een dossier en aangifte van het huwelijk, indiening van bijkomende stukken)
- Nationaliteit (inlichtingen, opening van het dossier, ondertekening van de aanvraag, indiening van bijkomende stukken)
- Varia
- Wettelijk samenwonen (inlichtingen, ondertekening van de aangifte, beëindiging)
Vreemdelingen
- Aankomstverklaring (bijlage 3)
- Aanvraag kaart C en kaart D
- Aanvraag kaart E+, F+ (vervolg bijlage 22)
- Aanvraag kaart F (vervolg bijlage 19ter)
- Aanvraag ontvangstbewijs 9bis
- Aanvraag vernieuwing kaart A (9bis/9ter)
- Aanvraag vernieuwing kaart A gezinshereniging
- Aanvraag verlenging kaart A zelfstandige en niet-EU-gedetacheerde
- Aanvraag vernieuwing van verblijfstitel niet-Europese student
- Aanvulling van het dossier
- Adreswijziging
- Andere procedures
- Eerste inschrijving
- Identiteitskaart voor kind jonger dan 12 jaar
- Update chip
- Verlenging unieke vergunning niet-EU-werknemer
- Verlenging oranje kaart (asielzoekers en subsidiaire bescherming)
- Verlies/diefstal van identiteitskaart (bijlage 12)
- Vernieuwing kaart B, E, F
- Vertrek naar het buitenland
Paspoorten
Sociale zaken